بورس

روز دوشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام نمادهای صنعت خودرو و ساخت قطعات به رنگ قرمز درآمدند. ازسوی‌دیگر  شاخص کل بورس نیز منفی شد.

نمادهای‌ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، سایپا، بهمن‌دیزل، گروه‌بهمن، سایپادیزل، زامیاد، کرمان‌خودرو، پارس‌خودرو و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو نیز یکدست صف فروش شدند. همچنین، روز ‌یکشنبه در گروه خودرویی طی ۲هزار نوبت معاملاتی، ۱۷۲میلیون سهم به ارزش ۴۶میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز یکشنبه با رشد روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۲۵ هزار میلیارد تومان شد.

بورس در جاده نزول

روز گذشته و درخلال معاملات بازار سهام،شاخص کل بورس با نزول ۷.۷۸۰ واحدی در محدوده ۲میلیون ‌و ۹۳هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت ۱.۶۲۴واحدی در محدوده ۶۹۷هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۷.۱میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۶ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با کاهش ۵۶واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس هم ۹.۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۵ هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

ارز تک‌نرخی نیاز امروز صنایع بورسی

تک‌نرخی شدن ارز و همچنین کاهش فاصله ارز نیمایی و آزاد، نیازمند تامین ارز موردنیاز فعالان بازار از طریق انجام فعالیت‌های متعدد اقتصادی است. بر این اساس تک‌نرخی شدن ارز، اقدامی درست و به‌جا خواهد بود، در غیر این‌صورت فعالان اقتصادی و تولیدی، ارز موردنیاز خود را در خارج از حوزه‌های‌ بانکی و با نرخی بالاتر از قیمت واقعی تامین می‌کنند که این امر باعث جلوگیری از تک‌نرخی شدن ارز می‌شود.

با توجه به منابع ارزی موجود، نمی‌توان یکباره به سمت کاهش فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد یا تک‌نرخی شدن ارز پیش رفت، بلکه باید اقدامی صورت بگیرد تا به مرور زمان و متناسب با شرایط، قیمت‌ها اصلاح شود، زیرا درغیر این‌صورت شاهد ایجاد یک شوک بزرگ در بازار ارز خواهیم بود.

ضمن این‌که در صورت کاهش یک‌باره فاصله بین نرخ ارز نیمایی و نرخ بازار آزاد، قیمت کالای وارداتی افزایش یافته درنتیجه باید شاهد پرداخت مبلغ بیشتری برای واردات و رشد تورم در کشور باشیم.

پس باید متناسب با شرایط حاکم به سمت کاهش فاصله نرخ‌های ارز یا تک‌نرخی شدن ارز پیش برویم تا از این طریق شاهد شوک ارزی در اقتصاد نباشیم. در این رابطه نرخ ارز نیمایی از ۴۱ هزار تومان به ۴۷ هزار تومان‌ افزایش یافت. این امر ناشی‌از افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بوده است، به دنبال چنین اتفاقی، بانک مرکزی مجبور به افزایش نرخ نیمایی به ۴۷هزار تومان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =